субота, 30. јануар 2016.

Slobodan Ivkov: Žika Bogdanović: "Um i zaum"



Žika Bogdanović: "Um i zaum", Ateneum/Realisaction, Beograd, 2010.

Svoje ogromno životno i prebogato radno iskustvo u različitim oblastima kulture autor (Beograd, 1932), jedan od dobitnika priznanja za vrhunski doprinos nacionalnoj kulturi u 2010. godini (tzv. nacionalna penzija), nam je sada predočio i u obliku obimne knjige veoma zanimljivog autobiografskog sadržaja, sa podnaslovom Jedan život u svim pravcima.
Nesvakidašnje delo nije ni samo memoarska literatura, iako se tu nesporno nalaze i detaljni faktografski podaci o piscu i njegove reminiscencije na intelektualno sazrevanje, na likove i postupke savremenika, na detinjstvo, mladost i tok sopstvenog života. Ono nije ni samo suvoparni, statični profesionalni sažetak višedecenijskih aktivnosti, tokom kojih je bio dugogodišnji direktor Jugoslovenske kinoteke (1981-1991), urednik rubrike kulture u nedeljniku NIN (1970-1976), utemeljitelj srpske teorije stripa (što preko časopisa Pegaz, što NIN-a, što dnevnih listova Politika i Večernje novosti...), reafirmator preživelih i po svetu rasutih stripara iz perioda 1934-1945 (Đorđe Lobačev, Sergej Solovjev...), direktor i glavni urednik Izdavačkog zavoda Jugoslavija (1974-1980), obnovitelj međuratnog kola omladinske beletristike Plava ptica, ali i utemeljitelj i urednik SF edicije Kentaur, filmski kritičar (dnevni list Borba 1955-1964, NIN...), te i sam izdavač nekih od prvih privatnih izdanja u SFRJ (edicija Polaris sa Zoranom Živkovićem), pisac više romana... Posle boravka u SAD 1968/69. nesporno je postao jedan od pionira koji su hrabro utirali puteve ovdašnjoj recepciji svakojakih novih sredstava i tokova, kako masovne, tako i elitne komunikacije.
Izdanje se sastoji od 44 već objavljena ili do sada neobjavljena teksta različite sadržine i teme, sopstvena priloga, ali i nekoliko uvršćenih tuđih, ne samo proznih dela (pesme Dušana Matića, Matije Bećkovića...), uz više ilustracija, od Dorea, preko stripara predratnog Beogradskog kruga (kojem je, uzgred, Bogdanović nadenuo taj naziv post festum, tek tokom šezdesetih), pa do karikaturiste Solea. Pisano je i u subjektivnom i u (naglašenom) objektivnom (koliko se to može u ovakvoj prilici) tonu. O svemu može da se govori, ali ne o nekakvoj homogenoj organizaciji ili čvrstoj koncepciji knjige. Tematski raspon je zaista fascinantan, od opisa karaktera konkretnih profesionalnih saradnika, do gašenja institucija koje su diskretno formirale naše društvo, kakva je, na primer, bila Američka čitaonica. Recimo da su ovo sasvim originalno osmišljeni memoari sa mutirajućom pozicijom naratora, možda istovremeni album, hronika, dnevnik, spomenar i hrestomatija.
Knjiga je svojevrsno dragoceno svedočanstvo o duhu vremena, kao i, kroz eseje, kritička, fenomenološka i filozofska razmatranja paradigmatičnih povoda iz različitih stvaralačkih disciplina (film, džez, radio, TV, strip, SF, animacija...), jedno suptilno predočavanje novopridošlim generacijama nekakvih, sasvim drugačijih od današnjih, odnosa koji su između aktera na kulturnoj sceni vladali do pre samo par decenija, kao što je, ujedno, i zaveštanje jednog svestranog, i prema istoriji odgovornog srpskog intelektualca. U pitanju je i promišljanje naše epohe i kroz vizuru politike, etike, morala, antropologije, sociologije i hermeneutike, iz ugla delikatnog posmatrača.
Stara, dobra škola! Recenzent je Svetlana Velmar Janković.

Slobodan Ivkov

Нема коментара:

Постави коментар