NAUČNOFANTASTIČNI STRIP U SRBIJI
/ prikazi
BRIK BRADFORD
Vilijem Rit (scenarista) i Klarens
Grej (crtač): "Brik Bradford", časopis
"Pegaz", specijal br. 6, izdavač "Ateneum/Realisaction", Beograd, 1998-2016.
Slobodan
Ivkov
SAŽETO:
Nedavno je objavljeno novo izdanje vanrednog
broja 6 revije "Pegaz", ali sada u tvrdom platnenom povezu i na
boljoj hartiji.
Osnovni sadržaj čine dve kompletne epizode stripa
"Brik Bradford", scenariste Vilijema Rita i crtača Klarensa Greja: "U zemlji iza Ledenog brega" i "Gospodar Zlatne horde",
u SAD izvorno publikovane od 1935. do 1936., a u Srbiji od 1939. do 1940.
Žika Bogdanović u svom predgovoru "Brik Bradford ILI
Obnavljanje viteškog ideala", u stvari, piše esej, ne samo o ovom
liku, već o herojima pustolovnih stripova iz te epohe uopšte. Tekst je
ilustrovan sa 11 izdvojenih i uvećanih kadrova.
OPŠIRNIJE:
Jeste, fakat, Stameni Brik Bredford, Kao Od Stene Odvaljen
tip koga niko nije smeo da zove Cigla, u strahu ne samo zbog njegovih jakih
vilica, iako je u suštini reč o dobrici, nesporno je 1933. nastao po uzoru na
prethodnika, Razmetljivog Baka Rodžersa, koji je, prema opštem mišljenju, kada
se pojavio 1929. uspostavio konvencije savremenog NF stripa, izazvavši opštu
pomamu publike, ali je istina i to da je Brik prethodio takođe junaku-plavušanu,
Naočitom, Munjevitom, Sjajnom Flešu Gordonu, predstavljenom 1934.
Po "difoltu", svaki od njih morao je da
ima gromoglasni nadimak, lepojku pored sebe (Vilmu Diring, Dejl Arden, Džun,
Rotu...), sveznajućeg naučnika iza sebe (dr Huer, Kala Kopak ili Hans Zarkov, volj'
da ti pravi vremeplov u garaži ili međuplanetarnu raketu u šupi), a za pravo
ime - ko te pita?!
U narednim decenijama čitaoci su, pored vizuelnog
spektakla, novuma i senzacionalnih
maštarija neminovno postavili i neka
pitanja, pa je sve došlo na svoje... Da li baš uvek? Flaš je postao i Džordž,
ali Bak i Brik su ostali... to što jesu. Možda je zato Džordž "Flaš" Gordon
preživeo do danas, a prethodnici nisu.
Podsetimo se, Bak
Rodžers (Buck Rogers) prvi je put objavljen u obliku svakodnevnih kaiševa
1929., dok su nedeljne table usledile od 1930. Tu oko priče vezane za dnevne i
nedeljne verzije, a i njihove autore, postoje krajnje zanimljivi podaci, ali o
Bak Rodžersu - tek kada neko u Srbiji konačno odluči da ga prevede i objavi
posle toliko godina!
Brik Bredford (Brick Bradford) u kaiševima je nastao 1933., a u nedeljnim tablama 1934. godine. Inicijalni
scenarista bio je Vilijem Rit (William Ritt), a crtač, bar tabli, sve do svoje smrti
1957. Klarens Grej (Clarence Gray). Naime, Rit je još 1949. napustio pisanje
scenarija, pa je Grej i pisao i crtao - i dnevne i nedeljne nastavke. Ne
izdržavši, 1952. teška je srca napustio kaiševe, jer fizički nije mogao da
postigne ritam izlaženja obe verzije svog životnog dela, a i zdravlje je počelo
da ga napušta zbog tako napornog rada.
Ovaj specijalni br. 6 revije "Pegaz", namenjene
za medije koji se izražavaju grafičkim putem (tvrd povez, 204 str.), ionako je u
veoma, veoma malom broju umnoženih primeraka, u stvari, svojevrsni omaž stripu
koji se više ne kreira još od 1987.
U celini je posvećen dvema velikim epizodama iz
perioda 1935 - 1937. godine: "U
zemlji iza Ledenog brega" (u SAD izvorno publikovana 15. maj 1935 - 11.
april 1936. - u Srbiji u časopisu "Politikin zabavnik" od prvog broja
28. februara 1939. do 6. oktobra 1939.) str. 15 - 113 i "Gospodar Zlatne
horde" (u SAD izvorno publikovana 13. april 1936 - 6. februar 1937. - u
Srbiji u 2 sveske "Aero-kluba" 1940.) str. 115 - 202.
Obe su nastale u formi dnevnih kaiševa.
Prva, podeljena na tri dela, sastoji se od njih 286, a druga od 258. U knjizi
ih ima ukupno 544.
Samo da se podsetimo, serija je
uporedo kreirana i u obliku nedeljnih tabli. Neke od tako uobličenih epizoda
već su ranije objavljene u redovnom, ali tematskom (naravno, u celini
posvećenom "Briku Bradfordu") broju 8 "Pegaza", još pre oko
tri decenije, 1988. godine, iniciranom pomenutim obustavljanjem stvaranja
čuvenog stripa 1987. I jedan broj časopisa "Eks almanah" (Dečje
novine, Gornji Milanovac) bio je posvećen klasiku.
U sada predočenom periodu svog
postojanja, bar u ovim dvema crtanim storijama u kaiševima, za razliku od "gusarske
priče" u tablama iz "Pegaza" 8/1988., još nema vremeplova Hronosfere
(The Time Top) i putovanja kroz vreme. Bradford unaokolo leti samo avionima.
Zapažamo i da ih je objavio "Politikin
zabavnik" još 1939. a, kako je Brik pilot, i nije previše čudno što je
drugu navedenu priču u dve sveske 1940. u Beogradu izdao čuveni predratni
mondenski "Aeroklub", u kojem se okupljao ondašnji džet-set (da se
razumemo, u to vreme nije bilo mlaznih aviona, pa se ovo "džet"
odnosi na... itd.). Usput rečeno, ponešto o tom "Aeroklubu" je
dočarano u srpskom filmu "Montevideo, bog te video", kao i u
popularnoj istoimenoj TV seriji.
Elem, vazdušne borbe flota bezbrojnih dirižabla i
klipno-elisnih aviona, putovanja u egzotične zemlje, sukobi sa osvajačima sveta,
spašavanje čovečanstva...! Dežurni krivci su uglavnom Azijati, ali ima tu i
nekakve verzije, recimo, Hiperborejaca, dočaranih kao smeša realnih Vikinga i
njihovih božanstava, pozicioniranih na toponimima kao što su, na primer (str.
87 ili 97): Lokijeve planine, polje Ragnarok, put za Asgard...
Svetu jedna potpuno nepoznata privatna vojska,
koja je iz Karakoruma (beše li to azijska pustinja?), pa sa Aljaske, u čiju se
blizinu (ili baš na nju!) diskretno smestila napredna civilizacija, a preko
teritorije Kanade, napala je balonistikom, cepelinima i avionima SAD, u nameri
da osvoji celu Ameriku. Podrazumeva se, posle i svet.
Ima tu i krilatica koje mogu da ponesu čak hiljadu opremljenih vojnika, potom
đuladi napunjenih eksplozivom, čudesne radiom vođene tanadi koja se, ako
promaše cilj i time se ne potroše - valjda
na radost štedljivih nišandžija, pozadinske administracije, intendanture i
komore - punom brzinom vraćaju u cev topa iz kojeg su ispaljeni (SIC!), zarad
novih pokušaja i destruktivnih pregnuća zlih volšebnika (str. 128). Osim ako
se, je li, što autorima ne pada na pamet, ne dogodi nešto nepredviđeno, a daj
bože i neće...
Ukratko, sve je u saglasju sa sjajnim filmom
"Nebeski kapetan i svet sutrašnjice", koji se maestralno pozabavio
žanrovskim obrascima, karakterima likova, rešenjima i, uopšte, poimanjem filmske
i stripske avanture tokom prve polovine 20. veka, pa i nešto kasnije. Lično, kao
što sam njega gledao otvorenih usta (dobro - preterujem!) bezbroj puta (ovo ne
preterujem - gledanje tog filma jednostavno ne
može da se prekine, ako se negde
na TV kanalima, tokom poigravanja sa daljinskim upravljačem, naiđe na njega!), isto
tako sam uživao čitajući ove crtane priče! Ništa nisam morao da mislim!
Jer, gledalac u ovom narativno-vizuelnom idiomu i
nije tu da misli!
Ukratko, ove dve priče iz knjige su otmene, stajliš pustolovine!
Klasika koja verno oslikava duh te epohe!
Sve ono najmaštovitije smišljeno, što filmska
tehnička sredstva tridesetih i četrdesetih godina 20. veka, pa bogme i sve do
uvođenja CGI efekata devedesetih, nije moglo da se snimi i primeni u igranim
verzijama, a da kraći ili duži filmovi, ili čak potonje TV serije ne deluju
beznadežno neubedljivo, katastrofalno naivno, jadno, pa i glupo - moglo je uvek
da se nacrta!
I to se činilo.
Sve ubedljivije i ubedljivije.
Iako gotovo sami počeci stripa realističke
grafičke stilizacije, dometi uopšte nisu beznačajni. Naprotiv!
Filmski teoretičari, kritičari i
istoričari znaju da se vajkaju kako je tek neznatan broj onih filmova
"koji lepo ostare".
Drugim rečima: onih dela koji izdrže
probu vremena, neminovni razvoj poimanja medija, potom promene recepcije iz
ugla, što estetike - što ukusa publike, te tehnička unapređivanja, proboje i
svakojaka napredovanja u ovoj stvaralačkoj disciplini.
Isto važi i za stripove.
I tako, pred sobom imamo seriju u
kojoj crtež predstavlja jedan od viših dometa u tridesetima, pustolovne priče
koje se, s jedne strane, istina, kreću u osnovnim okvirima žanrovskih
stereotipa, ali i koje, s druge strane, uveliko i izlaze izvan njih,
uspostavljajući nove standarde i narativne obrasce. U svakom slučaju, serija
"Brik Bradford", uz sve mane koje može da joj zameri savremeni
stripski čitalac, predstavlja pomak u avanturističkom stripu, te bez ikakve
dileme zauzima apartno mesto i ima nezaobilaznu ulogu u istoriji svetskog
stripa.
Prema rečima autora sjajnog i bogato ilustrovanog predgovora
"Brik Bradford ILI Obnavljanje
viteškog ideala" Žike Bogdanovića, Brik je bio moralno besprekorni
"sejač dobrih dela". Bogdanović dalje detaljno obrazlaže opšti
profil, pokretačke motive i karakterne crte, ne samo ovog akcionog heroja.
I zaista, ovaj visokomoralni radoznali
avanturista bio je pravi stripski džetlmen!
Danas takvih više nema...
Slobodan Ivkov
NAPOMENA:
Više o ovim autorima i stripu "Brik
Bradford" može da se sazna iz prve teorijske knjige Žike Bogdanovića Život u večnoj sadašnjosti, objavljene
kod istog izdavača, a koja je u celini posvećena avanturističkim stripovima i
striparima koji su ga stvarali (str. 147-177, izdavač
"Ateneum/Realisaction", Beograd, 2014)
(ovo je veoma, veoma
proširena verzija prikaza koji je Slobodan Ivkov, pod naslovom "Brik
Bradford", o ovoj knjizi objavio u njegovoj 24. po redu rubrici
Stripologija, na str. 28 dnevnog lista "Blic" br. 6915 od 16. maja
2016. godine)
Нема коментара:
Постави коментар