Knjige na srpskom, svakojake fantastične i
naučnofantastične
Drugačije o zombijima
Biljana Malešević,
"Prolaz", "Tardis", Beograd, 2009.
Još jedna žena - savremeni srpski F i NF-pisac!
I njen prvi roman!
Pozdravićemo ih, kao što sam to i sam učinio, uz mnogo
više kritičkih tonova, i sa NF prvencem spisateljičine vršnjakinje Nede Mandić
- Spasojević (Subotica, 1972) štampanom kod istog izdavača u istoj ediciji.
No, tu njihove sličnosti prestaju. Delo Biljane Malešević
(Novi Sad, 1972), diplomirane informatičarke koja radi kao programer baza
podataka, četiri puta je obimnije, a za razliku od isfragmentisane, skoro samo
u skicama date novelete "Čuvari severa" Nede Mandić - Spasojević (iako
konfuzno uobličene, izuzetno velikog potencijala; uz odgovarajućeg urednika svakako
vredne buduće razrade!), "Prolaz" je, i pored mnoštva glava/delova i
likova, mnogo kompaktniji, razrađeniji i lakši za praćenje. Dalje, za razliku
od dela "Čuvari severa" koje bi valjalo proširiti, ovo bi u strožijem
uredničkom tritmentu zahtevalo -
skraćivanje.
Elem, posle nezapamćene oluje nad
Novim Sadom, otvara se međudimenzionalni Prolaz kroz koji stižu bića sa
poimanjem univerzuma različitim od našeg. Ona stupaju u interakciju sa mladim
studentima lokanog Univerziteta.
Tokom čitanja se veoma lako i često prepoznaju očigledni
izvori inspiracije, a pogotovo uplivi anegdotskih situacija iz spisateljičinog
studentskog života. Prepisivanje
stvarnosti ne mora da bude loše ukoliko je savršeno inkorporisano u
književno tkivo, ali ovde ponekad i nije.
Na relativno originalan način ispričan je jedan
potencijalno apokaliptičan događaj, u ovdašnju sredinu kao stožerno mesto
radnje smešten (razume se, ima tu i tipičnih žanrovskih prebacivanja na druge
prostorno-vremenske lokacije), a autorka, pored ostalog, promišlja i
stereotipni koncept "živih mrtvaca". Nisu u pitanju vampiri, ali
bogme ni "klasični" zombiji (videti
na blogu moj osvrt "ONO od zombija", napisan povodom jedne knjige o
njima). Na primer, ona iznosi i razrađuje malo korišćenu ideju kako
poslovično nezgrapno hodanje zombija, decenijama dočaravano u filmovima i TV
serijama, možda nije posledica nekakvog nasumičnog i instinktivnog
destruktivnog postmortalnog bauljanja, već, recimo, slabe sinhronizacije i
kontrole koju nad zaposednutim mrtvim, poluraspadnutim telima imaju strani
entiteti koji su ih obuzeli. Ovakve epizode o ulaženju demona ili vanzemaljskih
bića u tela fizički mrtvih likova jesmo gledali u nekim F i NF filmovima, ali
smo ih retko sretali u beletristici.
Pred nama je predočena i nesumnjivo užasna mogućnost da
neki ljudi posle smrti, uprkos konvencijama žanra (recimo, film Duh), neće moći i zaista da
"odu", već da će biti van samokontrole, bez slobodne volje
odlučivanja, zloupotrebljeni, blokirani u nekom mrtvom telu, i to ne nužno
sopstvenom, kao i mogućnost nevoljnog spajanja sa (uslovno) dušama i telima
sasvim drugačijih stvorenja od nas. Jedno takvo biće Skalala, zajedno sa drugim
srodnicima, pokušava da menja fundamentalne zakone (našeg) univerzuma i - tu
svi došljaci konačno "padaju". U međuvremenu, svesne ljudske i
neljudske duše (svesti) bivaju ovde zarobljavane u leševima, ponekad u stanju
koje omogućava kretanje tek kao u pokvarenim vozilima, a ponekad čak ni to. Poizdalje,
prisećamo se i ne tako loših horor filmova "Fantazma" 1 i 2, koliko
se sećam, iz osamdesetih.
Rečju, "Prolaz" jeste komplikovan roman, sa
mnogo epizoda (tipične studentske skaske i manje ili više čvrste
emotivno-seksualne veze) i varijacija transmutacija ("ulasci" bića iz
drugih dimenzija u TV, emisije i filmove, knjige i stripove...), halucinantnih
pasaža i nadrealnih miljea, ali je pisan "pitko", neopterećujuće,
kolokvijalnim jezikom. Njegov obim, kao i ispoljena istrajnost i ambicija
spisateljice nagoveštavaju skori kvalitativan prelazak sa amaterskog načina
pisanja na profesionalni. Nestrpljivo čekam njeno naredno delo.
Mnogo je razloga zbog čega je za srpsku NF zajednicu
izuzetno važno što postoje i ovakvi romani, ma koliko neko na njih imao ili
nemao primedbi, ma koliko oni pored savremenika prolazili zapaženo ili bivali
previđani.
Jedan od njih je i to što ovo delo, s namerom ili ne,
belodano predočava problem definisanja žanrova (ili podžanrova, kako god da
gledamo na ova grupisanja) fantastike i naučne fantastike, te predstavlja naš
doprinos aktuelnom svetskom trendu miksovanja, odnosno prožimanja F i NF, kao i
stapanja njihovih granica. Uzgred, iako svi znamo i za drugačije stavove na
srpskoj sceni, ja pripadam onima koji smatraju da, pogotovo kadgod je differentia specifica očigledna i
nesporna, valja razdvojiti ove (pod?)žanrove, fantastiku i naučnu fantastiku.
Usredsređivanje na uticaje/inpute egzaktnih, pogotovo
onih isključivih, deklarisano pozitivističkih i racionalnih, a naročito onih
kartezijanskim principima okoštalih (ili bar tako doživljenih) prirodnih nauka
(N) na književnost, u svetlu nesporno iritantne teme, ovakvim povodima može
biti snažnije.
Rečju, NF uzorak je nešto
manji od celokupnog F korpusa, neke sporedne pritoke koje mogu da razvodnjavaju
zaključke su eliminisane, a fokusiranje na promišljanje je tada
preciznije.
Nego, izuzetno iritira sve češće ispoljena lenjost mnogih
naših izdavača, pa i ovog, da u svojim knjigama sa mnoštvom poglavlja, delova i
međunaslova popišu, sačine i na kraju (ili na početku) izdanja objave i njihov
Sadržaj.
Pročitala sam tekst i primila sve k znanju. :) Pre svega, mnogo Vam hvala što ste posvetili vremena i pažnje mom romanu, hvala na brižljivo napisanoj recenziji i na mestu koje sam dobila na Vašem blogu. Cenim Vaše mišljenje i svakako mi je mnogo drago što sam zaslužila recenziju i mesto na blogu fantastikologije.
ОдговориИзбришиPuno pozdrava,
s poštovanjem,
Biljana Malešević
Imao sam zadovoljstvo da pročitam Prolaz i mislim da je reč o izuzetnom romanu u svakom pogledu. Čestitke autorki uz želje za što skoriji povratak na scenu sa novim, jednako kvalitetnim i uzbudljivim romanima (za koje pouzdano znam da postoje u rukopisima) !
ОдговориИзбриши