Nemanja Radulović, "Podzemni tok", Službeni
glasnik, Beograd, 2009.
Iskustvo nam je ezoterično, magijsko i okultno! Dobro,
dobro, nesporno je i palanačko, kako
prvobitno napisa Radomir Konstantinović, ali nećemo sada... Uostalom, ima ko o
tome da misli i piše, jer je život težak, ali je i lep.
Prvo asistent, a potom docent na predmetu Narodna
književnost Katedre za srpsku književnost beogradskog Filološkog fakulteta,
Nemanja Radulović (Beograd, 1978), koji je na tom fakultetu diplomirao,
magistrirao i doktorirao, dohvatio se ove vanredno zanimljive i intrigantne, a
malo obrađivane teme i 2009. smo dobili jedan impresivan rezultat istraživanja
o periodu 1800-1950., sa indikativnim podnaslovom "Ezoterično i okultno u
srpskoj književnosti". Delo je konačno pred nama, kao knjiga objavljeno u
biblioteci "Književne nauke".
Usmena tradicija, epika i mitologija samo su polazišta za
ukazivanje na ovakav, doduše zbog različitih razloga, a prvenstveno zbog onih
prividno diskretnih (ali nezaobilaznih i bespogovornih) komunističko-ideološke
prirode u periodu 1945-1990., pa i podjednako, što od strane konzervativne, što
"progresivne", modernističke, pozitivistički orijentisane akademske
zajednice potiskivani pristup u savremenoj domaćoj književnosti.
Radulović ovako intoniranu srpsku književnost prati od
samih njenih početaka. Tu su: "Kandor" Atanasija Stojkovića kao
inicijacijski roman, pesme Simeona - Sime Milutinovića Sarajlije posvećene
Upravitelju planete Zemlje, "Luča mikrokozma" Petra Petrovića Njegoša
u ezoterijskom ozračju, Lazar Komarčić kao pionir spiritizma, propovednik
nevidljive crkve, ubeđeni spiritista ali i samodeklarisani pozitivista Ljudevit
Vuličević (prvo je bio fratar Franjevačke crkve, a potom propovednik Valdeške
crkve), okultista Dragutin Ilić, Đorđe Marković Koder kao praktičar kabale (uz
zaprepašćujuće uticaje indijskih kultova, uključujući i Krišnu - avatara
Višnua...), Dimitrije Mitrinović...) do odnosa Isidore Sekulić prema delu
Rudolfa Štajnera, te još nekih široj javnosti manje poznatih ličnosti.
Naglasak je tokom ubedljive analize u prilično velikoj
meri, pored uticaja spiritizma i teozofije/antropozofije, stavljen i na
identifikaciju masonskog ozračja, što vizuelnog, što narativnog, a to i nije
mnogo čudno. Naime, Radulović je, kao koautor zapažene izložbe "Masonski
simboli na staroj srpskoj knjizi" (2007. godine), sasvim kvalifikovan za
prepoznavanje i razumevanje literarnog kontekstualizovanja ove ikonografije.
Pored ostalih jasno navedenih razloga za ovakav naslov
knjige, indiskretno je od njenog autora sugerisan i jedan od najvažnijih - to
što su naši pisci, koji bi se javno i otvoreno bavili ovim temama, oduvek
bivali ismevani i omalovažavani od nedorasle sredine. Ona, srpska palanka, a u
posmatranom periodu cela Srbija, bila je selo, dakle možda čak ne još ni
palanka; nije praštala ni manja odstupanja od prosečne (ne)pismenosti i
(ne)informisanosti. Podsmeh je bila najblaža kazna za drugačije pripadnike
zajednice. O njenom kašnjenju za svekolikim, što duhovnim, što tehničkim
svetskim razvojem da i ne govorimo! Ovde je čak i epoha prosvetiteljstva
kasnila. Stoga, književnici su delovali diskretno, samozatajno i pomalo
"podzemno". Polazeći od bajki koje su nastale iz obreda inicijacije
ili šamanizma, ukazuje na manje poznate aspekte rane srpske pisane
književnosti. Akademsko razmatranje "Kandora" kao inicijacijskog dela
i njegovo, preko komparativnog istraživanja Pavla Popovića, dovođenje u vezu sa
Volterovim ostvarenjem "Zadig" i likom iz njega Kadorom, omogućava
nov pogled na korene našeg književnog stvaralaštva.
Izvanredna, otresita i britka, ne samo
književnoistorijska i književnoteorijska knjiga!
Slobodan Ivkov,
Beograd, 2010., 2014., 24. februar 2016.
Нема коментара:
Постави коментар